onsdag 3 januari 2018

Pimpeltävling på Trettondagen 6/1-2018!

Trettondagsnappet på Öjesjön blev som bekant framflyttad pga allt för dålig is.
Idag har jag varit runt och kollat sjöar för att hitta en lämplig så vi kan tävla på lördag.
Jag har tävlat nästan varje helg alla vintrar sedan 1979 och jag har aldrig upplevt att det varit så dåliga isar som denna vinter.
De ser jättefina ut med snö som täcker sjön precis som ”vanligt”, men när man kommer ut på isen och borrar så är istjockleken allt från ett par cm till 15-20 cm där det är som bäst.
Normalt den här tiden så brukar isarna på Vikarn, Marmen och Långsjön vara mellan 20-40 cm.
Framförallt så brukar isarna vara rätt så jämntjocka men i år varierar tjockleken enormt.
Anledningen är att isarna inte hann bygga tillräcklig tjocklek innan snön började falla. Och ligger det några cm snö på isen så isolerar den isen mot kylan så det bygger mycket långsammare mot normalt.
Nog om detta men jag uppmanar alla som ska ut på isarna att kolla isen noga och alltid ha isdubbarna runt halsen.
Sedan är det svårt att hitta en sjö där det finns möjlighet att parkera, vilket är svårt nu när vi fått så enormt mycket snö.

Tävlingen på lördag läggs därför med hänsyn till ovanstående omständigheter på
RÄNNÖSJÖN I MATFORS
START OCH ANMÄLAN VID BADPLATSEN BAKOM BUSSTATIONEN
TÄVLINGSTID: 09.30-14.00 (30 min ut/30 min in)
STARTAVGIFT: 100 kr
HERR OCH DAMKLASS
ALL FISK UTOM GÄDDA OCH LAKE
SKRUVDRAGARE ÄR TILLÅTET
EXTRAPRIS TILL STÖRSTA FISK OAVSETT ART
KÖLDGRÄNS: -17 GRADER
FÖR MER INFO RING PETER 0720802979
/Peter

Inga kommentarer: