måndag 4 september 2017

Dåligt fiske men vinst!

På söndagen så tävlade vi i Petersvik, Sundsvall. Det är normalt ett bombsäkert ställe där vi alltid har fått bra med fisk, men inte denna gång. Efter en timmes fiske bestämde vi oss för att förflytta oss ned till Sundsvalls hamn där det inte är lika känsligt vad det gäller de nordliga vindarna.
Jag började också direkt med två mörtar och tänkte att det här kan nog bli bra. Men tyvärr så blev det inte så bra som vi hade trott.
Det blev till att leta och gneta och till slut så fick jag några mindre abborrar och mörtar men det var glest mellan nappen. Inte förrän det började skymma. Då började abborrarna att komma igång men då var tävlingstiden i princip slut.
Vid invägningen så räckte mina 552 gram till vinst före Urban Edgren på 424 gram. Tätt efter kom Thomas Viström på 418 gram. Fjärde platsen tog Micke med 230 gram.
Denna tävling speglar väldigt väl hur fisket varit hela den här sommaren i Sundsvall.
Jämfört med tidigare år så har årets fiske varit det absolut klart sämsta. Ja, jag har aldrig upplevt ett sämre fiske under alla år som jag fiskat. (läs minst 48 år, jag var 5 år när jag började).
Vad det beror på är väldigt svårt att säga. En bidragande orsak är avsaknaden av riktig sommarvärme men den största anledningen till det dåliga fisket stavas "MELLANSKARV".
Dessa fanatstiska fiskare som sägs äta 5 kg per dygn invaderar våra vatten och de äter upp våra abborrar och öringar i rekordfart. Att dessutom fridlysa en art som inte har något som helst existensberättigande i vår naturfauna är inte det smartaste beslut som tagits.
Jag läste någonstans att det egentligen var Storskarven man skulle fridlysa men att man inte visste eller förstod skillnaden på dessa fåglar.
Storskarven finns idag i nordnorge och borde ha varit den art som man skulle ha fridlyst.
Mellanskarven, som importerades från Kina till Holland och sedan hit till Sverige verkar föröka sig enormt fort och förutom att fiska våra vatten tomma så blir det områden som de bosätter sig på förvandlade till rena spöklandskap.

Nu är det inte alltför långt till pimpelsäsongen men vi måste väl meta ett tag till innan vi kan plocka fram pimpelgrejerna.
Den 16:e är det 6-timmars i Söderhamnsån och det hoppas jag kunna vara med på.
Sedan får vi se om vi kör någon mer tävling i Sundsvalls närområde under hösten.
Håll koll på bloggarna!
/Peter

Inga kommentarer: