söndag 23 februari 2014

Sammanfattning från Hovdsjön och Sösjön

Helgens tävlingar på Hovdsjön och Sösjön hade lockat till sig fiskare från Stockholm, dalarna, västerbotten, Gästrikland, Hälsingland, västernorrland och jämtland.
Konstigt nog, enligt mina egna observationer så kom det kanske minst fiskare från Jämtland/Härjedalen.
Exempelvis så representerades Svegs Sportfiskeklubb av endast en person, Per-Erik Friberg. Från Strömsund/Hammerdal såg jag bara en enda deltagare, Jämtkroken hade inte heller några representanter.
Detta tycker jag är både märkligt och väldigt dåligt då iallafall tävlingen på Sösjön arrangerades av Sportfiskarna Jämtland/Härjedalen och intäkterna från denna tävling ska komma alla jämtlandsklubbarna till del.
Vad denna bojkott beror på tycker jag är en fråga som jag hoppas tas upp på distriktets årsmöte kommande helg.
Oavsett så är det mycket dåligt enligt min mening och ingenting som främjar det framtida tävlingsfisket i Jämtlandsdistriktet.

62 st deltagare ställde iallafall upp på Hovdsjön och jag bestämde mig för att gå åt vänster. 35 minuters promenad till ett nära på fisktomt område grusade dagens förhoppningar på någon framskjuten placering. Mina 4148 gram räckte inte långt upp i prislistan. Bättre gick det för Anne som slutade tvåa i damklassen bakom Marie Magnusson som hade 4,8 kg. Annes vikt blev strax under 2,4 kg.
Damveteranklassen vann Ellenor Johansson på 5,1 kg före Gun-Britt Magnusson.
Dagens tyngsta påse och segrare i veteranklassen hade Lars Gullstrand med 11,1 kg.
Tvåa Hans Magnusson på dryga 7 kg. Herrklassen vann Steve Jakobsson på dryga 10 kg.
Fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.

I konkurrens med OS-femmilen och hockeyfinalen så ställde 73 st tappra fiskare sig på startlinjen för att tampas med Sösjöns ibland så svårflirtade abborrar.
Tunggått med 30 cm snö och en tungborrad is gjorde att jag och flera andra inte orkade gå dit man ville gå.
Jag startade därför halvvägs mot där jag hade tänkt starta och abborrarna var få och svårflirtade även om de var helt godkända storleksmässigt.
Jag fiskade ihop 1903 gram och glömmer insatsen på Sösjön så fort jag bara kan. Annes femtonhundra gram räckte till en femte plats. Vinnare av Damklassen blev Mia Magnusson på 3,3 kg.
Herrveteranklassen togs hem av Egon Rongdén på dryga 8,9 kg. Tvåa kom Hans Borgström på 7,9 kg och Trea Lars Gullstrand på dryga 7 kg.
Herrklassen togs hem av Lars Jansson med dagens tyngsta påse på drygt 9 kg. Tvåa och slagen med endast 25 gram blev Micke Rehnman. Trea kom Timo Hakulinen på 9,0 kg.
Exakta resultat och fullständiga resultatlistor finns inom kort på Sundsjöfiskarnas hemsida.
Sammanfattningsvis så kan man väl säga att de som fick de tyngsta påsarna på Sösjön fiskade endera singelmormyshka eller tafsmormyhska.
Nu laddar jag inför nästa helg och Jämtcupen, då jäklar!
/Peter

Inga kommentarer: